PEACE & LOVE 2008

Nu kommer det; världens längsta inlägg om min helg i Borlänge på Peace & Love! Ni behöver inte läsa om ni inte vill, det är väl mest för min egen skull jag har skrivit ner allt. För trots allt startade jag bloggen som en dagbok.

I onsdags sprang jag runt och stressade järnet för att hinna med allt som skulle göras innan jag for. Jag packade och duschade och ordnade middag och hoppades att jag inte hade glömt något. Sen promenerade jag med min jättetunga väska till Nina och det var starten på min axel- och nackvärk och såren på mina axlar som blev allt värre under helgen. Hos Nina tog vi det lugnt ändå, fixade allt det sista som behövde fixas och la oss sen och såg på TV, fotboll och film. Vid kvart över tolv skjutsade Dennis ner oss till hotell Dragonens parkering där festivalbussen stod och väntade! Vi packade in oss och från och med klockan 00:55 väntade en nio timmar lång resa med skrik och skrän från picket och packet längst bak i bussen. Trots det lyckades vi sova hyfsat många timmar och kom fram till Borlänge i tid.

Vid tiotiden på torsdagen rullade vi in på busstationen i Borlänge. Jag, Nina och Jimmy kände oss helt vilse men tog oss ändå fram till festivalområdet utan problem. Där fick vi stå i kö för att få våra festival- och campingpass, men det gick fort med tanke på att Oskar och Viktor och dom hade fått stå i kö i två och en halv timme dagen innan. Vi gled utan problem in på A-campingen sen där Sunni hade satt upp vårat tält på onsdagen och installerade oss, bytte om och så vidare. Sen gick vi in till stan och handlade och sen var klockan ganska mycket om jag inte minns helt fel så vi körde igång kvällens partajande. Efter middagen gled vi in på festivalområdet, träffade några grabbar i kön in och så var det dags för The Hives som var grymma live! Efter Hives blev det Jason Mraz och sen sprang vi hit och dit, hann med att se Manu Chao, Caesars och ytterst lite Mando Diao. Var väldigt trevligt men sen gled vi tillbaka till campingen. Det var kallt som satan så efter ett tag gick jag och Nina in i vårat tält och kröp ner i våra sovsäckar för att värma oss och efter ett tag somnade vi.

fredagen vaknade jag först klockan sju av att regn/sol/väderskyddet på vårat tält hade glidit upp och jag alltså låg fullt påklädd, inklämd i en sovsäck, i den stekande solen. Kröp ut ur tältet lika smidig som vanligt (varför är det så svårt att ta sig ut ur tält utan att se ut som en idiot?) och drog ner skyddet. Vaknade dock sen igen och då hade det glidit upp igen så vi höll på att svettas ihjäl där i tältet. Käkade frukost och sen laddade vi mobilerna inne på en grill i två timmar. Men vi hade trevligt sällskap av annat Umeåfolk så det var inga problem! Sen gick vi och fick duscha i iskallt vatten men det var ändå en dusch! Vi gick och åt middag på ett café, världens godaste med bakad potatis och currykyckling. Go och glad blev man och sen körde vi igång party igen. Traskade iväg till C-campingen och träffade vänner där, sen var det in på festivalområdet igen. Nu blir det lite pinsamt men jag har ingen aning vilka artister vi såg på fredagen. Kent (fortfarande Sveriges bästa liveband), Looptroop och lite Takida vet jag, och lite Millencolin. Sex Pistols är oklart. På Kent råkade jag hamna brevid två grabbar som hade varit och sett dom i Gävle samtidigt som jag. Den ena var seriöst två meter lång och lyfte upp mig på sina axlar, där var stämningen på TOPP vill jag lova tills en ordningsvakt kom och var skitförbannad så jag fick hoppa ner igen. Ah skitsamma. Vi hände med någon Mikaela från Borlänge iallafall! Efter LoopTroop gled vi tillbaka till campingen och hängde vid Oskar & Viktors camp igen tror jag. Sen gick vi väl tillbaka till oss och somnade vid fyratiden. Det var nog den här kvällen jag var så sjukt hungrig. Men det hör ju som inte hit så skitsamma.

Vi lyckades sova till klockan elva på lördagen. Käkade lite frukost och sen gick vi in och la oss i tältet igen och vilade om jag minns rätt. Sen skulle vi gå till badhuset men när vi kom dit insåg vi att vi var fattiga så vi fick traska hem igen. Tog oss en dusch igen och trodde det skulle vara lika kallt som på fredagen men möttes av varmvatten och blev hur glada som helst. Sen gick vi och åt thailändsk buffé på en restaurang, vrålgott och billigt! Efter det gick vi och såg Nationalteatern, det var riktigt härlig stämning trots att det droppade lite regn i början. Sen gick vi till campingen och festade loss. Helt plötsligt var klockan fem över tio, jag var gla' trots att jag hade missat Adam Tensta som spelade en timme tidigare (vars tog tiden vägen?). Vi kan ha sett lite Teddybears STHLM innan Håkan men jag vet inte. Halv ett spelade Håkan iallafall och där träffade jag någon Sebbe från Uppsala som hade tappat bort alla sina vänner och som sa att han verkligen gillade Håkan men han kunde inte ens dom bästa låtarna så vet inte riktigt vad jag ska tro där! Det var skitbra iallafall, bättre än Open -06 till och med när jag ändå gillade Håkan mer än jag gör nu. Iallafall så släpade vi med oss den där Sebbe till Afasi & Filthy halv två och där var det RÖÖÖJ! Kom alldeles i tid till Sverigetrotters, 1990 Nånting och Jobb och jag sjöng och hoppade och skrek och hade det så bra som man kan ungefär. Tredje gången jag såg Afasi & Filthy live på tre månader och den här gången var nog nästan den bästa (fast nä Umeå Open var jävligt bra också, wiih). Efter det gick vi till campingen och hävde någon till öl och sen kom vi plötsligt på att vi inte hade köpt några mackor till hemresan så det var bara att ställa sig i Coop-kön. Efter det var klockan kring fyra, halv fem tror jag så vi begav oss tillbaka till vårat tält och fixade lite inför resan hem och så. Vi somnade ett tag trots att det var skitkallt och sen var det bara att kliva upp igen klockan kvart i åtta för hemresan.

Sammanfattat kan jag väl inte säga annat än att jag har haft det så sjukt jävla bra och måste tacka vädergudarna för att solen har stekt hela helgen trots att dom hade varnat för regn. Det hände så mycket mer men jag har redan skrivit för mycket och jag kan nog ändå inte förklara allt. Helgen gick så sjukt snabbt! The Hives, Kent, Håkan och Afasi & Filthy var nog dom bästa konserterna, och alla människor var så trevliga och allt var bara så bra! Tack till alla som gjorde helgen till det den var!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0